HJERNEFORSKNING BEKRÆFTER, AT COACHING OG MINDFULNESS VIRKER


Skrevet 2. marts 2020 af Lene Bredahl

“Hvad angår personlig effektivitet, er vi nødt til at være i den bedste indre tilstand til den givne opgave, og enhver indre tilstand har sine fordele og ulemper. For eksempel viser forskning, at plusserne ved at være i positivt humør er, at vi er mere kreative, vi er bedre til problemløsning, vi er mere mentalt fleksible, og vi kan være mere effektive til at træffe beslutninger på mange forskellige måder.”

Ordene kommer fra Daniel Goleman, der har skrevet bogen “Hjernen og den følelsesmæssige intelligens” (2014).

Og hvorfor skriver vi nu det?

Fordi, vi gerne vil forklare dig et par af Golemans pointer i bogen. Vi vil gerne gøre dig klogere. Vi synes nemlig, det er interessant, at ny hjerneforskning underbygger meget af det, vi går og roder med inden for NLP, coaching, mindfulness og psykoterapi.

Prøv at se her:

Ifølge hjerneforskningen (og Golemans bog om hjernen og følelsesmæssig intelligens) er det muligt at ændre på vores mentale tilstand, hvis vi bliver bedre til at forstå os selv. Hjernen er plastisk og ved at arbejde med vores følelser og tanker, kan man faktisk ændre på hjernen og dermed sin adfærd, sine tanker og sine følelser.

En af nøglerne er at forstå, hvordan vi er indrettet i hjernen. Hvis du forstår, hvordan de forskellige komponenter i hjernen arbejder sammen, vil du blive lidt klogere på, hvad der er på spil i dit eget liv – og du kan lære af det.

Det kræver træning. Masser af træning. Men så er det også muligt at ændre på uhensigtsmæssige tankemønstre, som fx bekymringer, ængstelse, vrede og angst. I stedet for, at den ældste del af hjernen (amygdala) styrer dit liv ved at fokusere på risici og farer – og at komme væk fra noget – kan du langsomt se på og forstå impulserne derfra, indtil du får dannet et nyt og mere hensigtsmæssigt mønster.

Hvis du er kapret af amygdala, vil din opmærksomhed været rettet mod truslen. Det betyder, at hvis det sker, mens du er på arbejde, vil du ikke kunne koncentrere dig.

“Under kapringen kan vi ikke lære, og vi forlader os på over-tillærte vaner, adfærdsmønstre, som vi har brugt gang på gang. Vi formår ikke at være innovative eller fleksible i kapringssituationen” (side 32 i Hjernen og den følelsesmæssige intelligens af Goleman).

Vi kan altså kun tænke på faren i situationen. For nogle mennesker går det over i en kronisk tilstand.

Typiske fænomener, der udløser en reaktion fra din urhjerne på arbejdspladsen (i følge Goleman):

– Nedladenhed og manglende respekt
– Uretfærdig behandling
– Manglende værdsættelse
– Følelsen af, at man ikke bliver lyttet til eller hørt
– At blive pålagt urealistiske deadlines.

Den gode nyhed er, at du kan minimere reaktionen fra din urhjerne ved at være opmærksom.

Det bedste du kan gøre, er at erkende “kapringen” – og ikke lade dig rive med af dine følelser. Undersøg, hvad der foregår inden i dig og i din hjerne.

Det kan du gøre:

– Tal fornuft til dig selv og sæt spørgsmålstegn ved det, du siger til dig selv
– Brug empati og lev dig ind i den anden persons situation
– Brug mindfulness til at berolige dit nervesystem.

Du kan også arbejde med dine egen indre tilstande, tanker og følelser – og dermed følelsesmæssige intelligens ved at tage på en af vores kurser eller uddannelser i NLP, coaching, mindfulness eller psykoterapi.

Hos os vil du få masser af træning, der vil gøre dig mere følelsesmæssig intelligent og i stand til at lede dig selv og dine følelser og tanker bedre.

Hjerneforskningen viser, at mental træning virker.

 

Bedste hilsner

Ove Schroll og Lene Bredahl

 

P.S. Vi anerkender at urimelige situationer på arbejdspladsen ikke bare handler om at den enkelte medarbejder skal tage sig sammen for at klare “mosten”. Men sommetider er det, at forstå sig selv og sine reaktioner, en måde at finde ud af, hvad der er det bedste at gøre.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *