CORONAVIRUS- FORSTÅ HVORDAN DU HÅNDTERER KRISER I DIT LIV


Skrevet 17. marts 2020 af Lene Bredahl

Samme aften som statsministeren meldte ud, at “Danmark lukker ned”, løb masser af mennesker ned i det lokale supermarked for at hamstre. Læs her, hvordan det kan være starten på at forstå, hvordan du håndterer kriser i dit liv.

En naturlig reaktion

At hamstre mad er en reaktion, der kan forklares med, at folk bliver kapret af deres urhjerne. Mad og drikke er jo noget helt fundamentalt for at sikre vores overlevelse. Samtidig var det jo den helt modsatte reaktion i forhold Mette Frederiksens udmelding: Der er mad nok til alle, og vi bør holde afstand til hinanden af hensyn til coronavirus.

I sådan en krise, som Danmark er kastet ud i for øjeblikket, er der mange, der handler frygtbaseret. Stresshormonerne pumper rundt i kroppen, når vi bliver bange. Bange for, at der fx ikke er tilstrækkeligt med mad. Bange for at blive smittet eller smitte andre. Og vi kan føle, at vi mister kontrollen.

Det, vi har allermest brug for både som individ og som samfund, er at bevare roen, samtidig med, at vi udviser samfundssind og gør det, myndighederne beder os om.

Forstå hvordan du håndterer kriser i dit eget liv

Denne coronakrise kan give dig et lille kig ind i, hvordan du håndterer kriser i dit eget liv. Så brug tiden på at gå på opdagelse og blive klogere på dig selv.

Hvad er fx dine automatiske reaktioner i øjeblikket? Når stresshormornerne kører rundt i kroppen, ser vi tre typiske reaktioner:

– Vi kæmper (fx ved at hamstre),
– Vi flygter (fx ved at benægte situationens alvor)
– Vi ‘fryser’ (fx ved at være handlingslammede).

Hvis vi skal bevare roen og overblikket, er de tre reaktioner ikke hensigtsmæssige. Men tilgiv dig selv – reaktionerne handler om, at du er bange. Og det er selvfølgelig helt naturligt i denne situation. Husk, at vores regering og offentlige myndigheder gør alt, hvad de kan, for at passe på os. Husk, at DU er omdrejningspunktet i forhold til at stoppe smittespredningen. Så følg myndighedernes anvisninger.

Prøv en mindfulness meditation

Hvis du gerne vil dulme angsten og stressen i dit system, så er mindfulness fantastisk hjælpsomt. Her træner vi at blive bevidst iagttagende, så vi kan handle klogt. Lyt til denne 3 minutters mindfulness meditation flere gange om dagen, om mærk, hvordan du bedre kan være til stede her og nu.

Overvej også lige…

Tænk på, at dine ord skaber billeder i hovedet på dig selv og andre. Og billeder skaber følelser – positive eller negative. Overvej din kommunikation – med dine børn og venner, din familie og på de sociale medier:

Bidrager du til mere frygt med dine ord? Eller bidrager du til mere balance, ro, forståelse, glæde, hjertelighed og venlighed?

Uanset hvilken vej du vælger, vil det betyde noget. For dig selv og for dem omkring dig.

Vores opfordring er, at du bruger de næste 14 dage på at opdage mere om dig selv i forhold til resten af denne krise og eventuelle senere kriser.

De bedste hilsner

Ove Schroll og Lene Bredahl

P.S. Vi har aflyst al undervisning i NLP Huset fra fredag den 13. marts og foreløbigt 2 uger frem. Undervisningen er flyttet til april.

P.P.S. Du kan stadig ringe eller skrive til os, hvis du har spørgsmål til et kursus eller en uddannelse. Telefon 70 21 90 01. Vi holder også virtuelle studiemøder (FaceTime eller Skype).

P.P.P.S. Psykiatrifonden har til DR givet disse 6 gode råd til dig, der oplever coronaangst (som de kalder det)


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *